nedeľa 21. novembra 2010

Free and Open Source Software

Školy, prípadne ich zriaďovatelia počítače nakupujú z vlastných prostriedkov.  V súčasnej dobe získanie prostriedkov na základné softvérové vybavenie (operačný sys­tém MS Windows a balík MS Office), môže byť pre niektoré školy problémom. Jednostranná orientácia na produkty spoločnosti Microsoft, prípadne iných komerčných dodávateľov, však nie je jedinou voľbou.Najvýznamnejšou črtou otvoreného  a slobodného softvéru je skutočnosť, že je dostupný zdarma pre jednotlivcov, ako aj organizácie. Na prvý pohľad by sa teda zdalo, že nič nebráni jeho prieniku do škôl a do pedagogického procesu. Opak je však pravdou, miera využitia otvoreného a slobodného softvéru zaostáva za možnosťami, ktoré poskytuje. Princípy tzv. slobodného softvéru spočívajú v štyroch právach:
- právo na použitie programu na akýkoľvek účel,
- právo študovať ako program pracuje,
- právo na ďalšie šírenie programu,
- právo na úpravu programu podľa svojich potrieb a na šíre­nie upravenej verzie programu.
Otvorený a slobodný softvér má vďaka svojim vlastnostiam všetky podmienky na úspešné využitie v školstve. Je zadarmo – ktorá škola má zvyšné prostriedky? Učitelia ho môžu voľne rozdávať svo­jim žiakom a sami ho môžu slobodne používať doma. Netreba nič objednávať, nie sú potrebné žiad­ne zmluvy – stačí si vziať a používať. Triviálnym spôsobom zabezpečuje legálnosť. Napriek tomu však komerčný softvér u nás na školách dominuje, čo zrejme má viacero príčin. Uvediem aspoň z môjho pohľadu tri najdôležitejšie.
Tradícia - otvorený a slobodný softvér k nám prišiel ako druhý, v čase, keď sa snáď na všetkých osobných počíta­čoch používala niektorá verzia operačného systému Mic­rosoft. Ten je dnes často krát braný ako povinná súčasť počítača – mnoho používateľov zrejme ani nevie, že by to mohlo byť inak.Mýty o Linuxe - mnohí sú presvedčení, že Linux sa ovláda len pomocou príkazového riadka a je teda len pre špecialistov. Iným je mýtus o nedostatku softvé­ru a najmä ovládačov. Neopodstatnené očakávania – väčšina používateľov považujú Linux a ďalší otvorený a slobodný softvér za bezplatnú verziu komerčných produktov. Očakávajú, že poskytujú rovnakú funkcionalitu a identické ovláda­nie. Nie sú ochotní akceptovať odlišnosti a obetovať potrebný čas na zoznámenie sa s nimi.
Som presvedčený, že otvorený softvér v mnohých prípadoch môže plnohodnotne nahradiť komerčné aplikácie. Rozhodujúcu úlohu pri nasadzovaní otvoreného a slobodného softvéru v škole zohráva osobný záujem a nadšenie pre vec konkrétneho riaditeľa, učiteľa či školského administrátora.
Aplikácie slobodného a otvoreného softvéru sú rov­nako dobre použiteľné vo všetkých hlavných operač­ných systémoch. Stačí sa len rozhodnúť pre nový program a nainštalovať si ho. Medzi aplikácie, ktorými by sa používanie slobodného a otvoreného softvéru na škole takto dalo začať by sme mohli zaradiť prehliadač Firefox, kancelársky balík OpenOffice.org, grafické aplikácie Gimp a Inkscape, prehrávač médií VLC alebo editor zvukových súborov Audacity.
Jednoduchým spôsobom sa dá vyskúšať aj operačný systém Linux.  V prípade, ak chceme  jednorazovo žiakov zo­známiť s Linuxom ako alternatívou Windows, môžeme použiť tzv. live CD (DVD, USB kľúč). Ide o kom­pletný operačný systém uložený na príslušnom mé­diu, ktorý sa z neho aj zavádza.  Výhodou je jednoduchosť po­užitia (CD vložiť do mechaniky, reštartovať počítač a chvíľu počkať). Žiak tu nič nemôže pokaziť, preto­že po novom reštarte sa systém vráti do pôvodného stavu. V live verzii sú dnes k dispozícii mnohé distribúcie Linuxu, či už len na vyskúšanie pred inštaláciou (Ubuntu, Fedora, Mandriva), alebo aj na špecializované použitie
(Knoppix, Slax).
Osobne si myslím, že širokému používaniu otvoreného a slobodného softvéru na školách aj základných nič nebráni a v blízkej budúcnosti bude silnou konkurenciou pre aplikácie spoločnosti Microsoft.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára